Mistä löytäisin tietoa Suomen kaupungeista ja lääneistä 1800- ja 1900-luvuilta? Erityisesti kiinnostaa Uudenmaan lääni 1831-1948 ja se, mitkä kaupungit…

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa Suomen kaupungeista ja lääneistä 1800- ja 1900-luvuilta? Erityisesti kiinnostaa Uudenmaan lääni 1831-1948 ja se, mitkä kaupungit tuolloin kuuluivat lääniin. Kiinnostaa myös mm. mistä kaupungeista tuli kaupunkeja minäkin vuonna ja mitkä taas olivat pitäjiä, minkälainen oli läänin väkimäärä muihin lääneihin verrattuna ja miten väestö kasvoi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoa Suomen kaupunkien historiasta löytyy ainakin näistä kirjoista:

- Suomen kaupunkilaitoksen historia.1-3 + tilasto-osa (1981, 1983, 1984, 1985)

- Suomen kaupunkirakentamisen historia. II / toimittaneet Henrik Lilius & Pekka Kärki (2014)

Uudenmaan läänin historiaa vuoteen 1919 löytyy tästä kirjasta:

- Suomenmaa, 1. osa : Uudenmaan lääni / Toim. J. E. Rosberg et al. maantieteellis-taloudellinen ja historiallinen tietokirja (1919)

Myös muista lääneistä on omat osansa. Toinen Suomenmaa-niminen sarja on ilmestynyt 1960- ja 1970-luvuilla ja esittelee Suomea kaupungeittain.

Kirjat saa lainaan Helmet-kirjastoista:

https://www.helmet.fi/fi-FI

Wikipedia-artikkelista Luettelo Suomen kaupungeista perustamisvuoden mukaan voisi olla myös hyötyä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_kaupungeista_perustamisvuoden_mukaan