Minun esikoinen on nimeltään Nico ja haluan tietää mistä hänen nimi tulee ja milloin Nicon nimipäivät on kalenterissa? Mistä tulee myös nimet Ari ja Marjut?…

Kysytty

Minun esikoinen on nimeltään Nico ja haluan tietää mistä hänen nimi tulee ja milloin Nicon nimipäivät on kalenterissa? Mistä tulee myös nimet Ari ja Marjut? Kiitokset kovasti ja kevään jatkoja!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseesi on vastattu aikaisemminkin. Kysy kirjastonhoitajalta-palvelun arkistosta kannattaa tarkistaa nimikysymykset, sillä siellä on melkoinen tietopankki etunimistä. Arkisto löytyy osoitteesta http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu/arkisto.aspx
Kirjoita hakuruutuun sanat etunimet niko. Vastaukseksi saat seuraavan tiedon: lähtönimenä on Nikolaus tai Nikodemus (niko=voitto, laos=kansa). Nikolaosta on pidetty merenkulkijoiden suojelupyhimyksenä. Tunnetaan myös hyväntekijänä. Useissa maissa hän tuo lahjoja lapsille jouluna.
Marjut on Marian hellittelymuoto (pikku Maria). Maria on heprealais-aramealainen nimi, jonka merkitys on epäselvä. Merkitys saattaa tutkijoiden mukaan olla esim. toivottu lapsi, näkijätär, herratar. Nimi on myös liitetty Mirjam-nimeen. Nimipäivä on 15.8. Lisätietoja löydät arkistosta.

Ari on suomalainen lyhentymä nimestä Adrianus, lat. Hadrianus, kreik. Adrianos. Nimi merkitsee lähellä Venetsiaa sijaitsevasta Adrian satamakaupungista kotoisin olevaa. Kalenteriin nimi tuli kuitenkin Adrian-nimisten pyhimysten vuoksi. Nimipäivä on 4.3. ja nimenomaan se viittaa kahteen tämännimiseen marttyyriin.
Lähde:Lempiäinen Pentti Suuri etunimikirja