Minua kiinnostaisi tietää lisää Aleksi-nimen historiasta.

Kysytty

Hei,

Minua kiinnostaisi tietää lisää Aleksi-nimen historiasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aleksi-nimi oli meillä kalenterissa keskiajalta Suomen itsenäistyiseen asti. Itsenäistymisestä vuoteen 1929 nimi puuttui almanakasta, mutta on siitä alkaen ollut almanakassa ja Aleksit ovat viettäneet nimipäiväänsä Aleksis Kiven päivänä 10.10.

Nimen kreikkalainen vastine tarkoittaa auttajaa ja puolustajaa.

Nimi on varsin suosittu. Suomen Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelun mukaan Aleksi on tai on ollut nimenä 42 907 pojalla ja muutamalla tytölläkin:

http://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/