Mitä nimi Elsa tarkoittaa - onko sillä mitään historiallista taustaa? Onko nimi Tellervo täysin suomalaisperäinen nimi - merkitykseltäänhän se on "metsän neito…

Kysytty

Mitä nimi Elsa tarkoittaa - onko sillä mitään historiallista taustaa? Onko nimi Tellervo täysin suomalaisperäinen nimi - merkitykseltäänhän se on "metsän neito", vai onko?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elsa, joka tunnetaan meillä jo 1700-luvun lopulta, on alkuaan saksalainen lyhentymä Elisabetista. Suomessa Elsaa on lisäksi käytetty Elisan kutsumamuotona. Katolinen kirkko tuntee monta Elisabet nimistä autuutettua ja pyhimystä, joista meidän almanakkaamme nimen on tuonut 17.11. v.1231 nuorena kuollut ja myöhemmin pyhimykseksi julistettu Unkarin kuninkaan tytär Elisabet Thüringeniläinen. Tellervo on Kalevalan nimistöä, alkuaan ilmeisesti alkusoinnun synnyttämä naispuolinen vastine Pellervolle. Kalevalassa Tellervo oli "Tapion neiti", metsän haltija, kultahiuksinen neito, joka kaitsi Tapion karjaa. Lähteet: Lempiäinen, Pentti : Nimipäiväsanat (1983) ja Lempiäinen, Pentti : Suuri etunimikirja (1999) sekä Vilkuna, Kustaa : Etunimet (1990).