Otsikko
Haluaisin tietää kaiken mahdollisen Heta nimestä. Mistä nimi on lähtöisin? Kuinka vanha nimi on? Onko nimellä mitään tarkoitusta / merkitystä?

Kysytty

Hei! Haluaisin tietää kaiken mahdollisen Heta nimestä. Mistä nimi on lähtöisin? Kuinka vanha nimi on? Onko nimellä mitään tarkoitusta / merkitystä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hedvig -nimen suomalaisia muunnoksia ovat Helvi ja Heta. Hedvig on ollut suomalaisessa kalenterissa ensimmäisen kerran 1668 ja korvattu 1890 Hetalla. Hetan päivä on ollut 15.10 vuodesta 1890 lähtien. Kansanvalistusseuran kalenterissa 1882-83.
Hedvig on vanha saksalainen nimi. Nimeen Hedwig 'taistelijatar', sisältyy kaksi saksan taistelua merkitsevää sanaa. Hedvigin päivä on Pyhän Hedwigin, Sleesian herttuattaren muistopäivä. Hän oli alun perin puolalainen prinsessa Jadwiga, joka kuoli 15.10.1243. Hänet julistettiin pyhimykseksi 1267. Hänen päiväänsä roomalaiskatolinen kirkko on viettänyt 17.10 vuodesta 1706 ja 16.10 vuodesta 1929 lähtien. Ruotsissa Hedvig otettiin almanakkaan 1668 Hedvig Eleonoran (k.1715) kunniaksi. Hän oli kuningas Kaarle X Kustaan puoliso.

Ortodokseilla Hetaa vastaava pyhän nimi on Theoktiste 'Jumalan luoma' (9.11).

Lisää tietoa etunimistä löytyy seuraavista kirjoista:
Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja (WSOY, 1999)
Kustaa Vilkuna: Etunimet (Otava 2005)
Nimi ja usko: ortodoksinen ristimänimiopas/toim.A.Kasanko (Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto, 1952)

Nimien yleisyydestä löytyy tietoa seuraavalta sivustolta:
https://192.49.222.187/Nimipalvelu/