Lasteni nimet ovat Heidi Juliana ja Jan Niklas. Haluaisin tietää nimien historiasta ja yleisesti mitä tietoa niistä on?

Kysytty

Lasteni nimet ovat Heidi Juliana ja Jan Niklas. Haluaisin tietää nimien historiasta ja yleisesti mitä tietoa niistä on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyviä tiedonlähteitä etunimien historiaan ja merkityksiin ovat monenlaiset etunimikirjat. Pentti Lempiäisen Suuri etunimikirja on paljon käytetty ja laaja teos. Voitte tutustua tarkemmin tähän ja muihin samankaltaisiin teoksiin esimerkiksi Lahden kaupunginkirjastossa. Teokset löytyvät luokasta 88.2903. Tässä muutamia tietoja nimistä:

Heidillä on kaksi alkuperää. Saksankielinen nimi Adelheid, joka tarkoittaa jalosukuista tai jalomielistä ja vanha pohjoismainen nimi Heid, joka tarkoittaa valoisaa, valoa tai pilvetöntä. (Suuri etunimikirja s. 102)

Juliana on Julianuksen sisarnimi. Nimen alkuperä liittynee Mikael Agricolan rukouskirjassa vuodelta 1544 mainittuun pyhimykseen Juliana Neitsyt. Tällöin nimi oli helmikuun kuudennentoista päivän kohdalla. Vuonna 2000 nimi palautettiin suomalaiseen almanakkaan mutta se sijoitettiin huhtikuun kahdenteentoista päivään, jossa ennestään oli alkuosaltaan samanlainen nimi Julia. Suomenkielisessä kalenterissa nimi on muodossa Juliaana ja ruotsinkielisessä muodossa Juliana. (Suuri etunimikirja s. 123-124)

Jan on muunnos nimestä Johannes, joka tulee Johannes (= Herra antaa armon) Kastajasta. Juhannuksena juhlitaan Johannes Kastajan syntymäpäivää. Nimi Jan löytyy tuolloin ruotsinkielisestä almanakasta. (Suuri etunimikirja s. 355, Nimipäivättömien nimipäiväkirja s. 147-148)

Niklas on muunnos nimestä Nikolaus, joka on myös pyhimysnimi. Pyhää Nikolausta on pidetty mm. merenkulkijoiden suojeluspyhimyksenä ja hyväntekijänä. Nikolauksen päivä on pysynyt Suomen almanakassa samana vuodesta 1705. (Suuri etunimikirja s. 423-424, Nimipäivättömien nimipäiväkirja s. 278-279)