Halua tietoa eino nimestä.

Kysytty

halua tietoa eino nimestä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eino on vanha nimi, jo 1500-luvulla Suomessa käytetty. Se on suomalainen versio saksalaisesta pyhimysnimestä Enewald. Enewald-nimi tulee muinaissaksalaisesta nimestä Agniwald, joka tarkoittaa "miekalla hallitseva". Myös Enewald-nimeä käytettiin Suomessa jo keskiajalla.

Miekka puolestaan on Raamatussa alkuaan Jumalan sanan vertauskuva (Ef.6:17, Hebr. 4:12, Ilm. 1:16.)

Eino -nimi mainittiin Kansanvalistusseuran kalenterissa vuonna 1882. Virallisessa suomalaisessa almanakassa Eino on ollut vuosina 1908-1909 ja on sitä edelleen vuodesta 1912.

Suomen ortodoksisessa kalenterissa Eino -nimi yhdistetään äänteellisesti samantapaiseen nimeen Enos. Nimi tulee hepreankielisestä sanasta aenosch, ihminen. Vanhassa testamentissa Aenosch on Aadamin pojanpoika. Sisällöllistä yhteyttä Einolla ja Enoksella ei kuitenkaan ole.

Einon nimipäivä on 17.11.

Lähteet:
Lempiäinen Pentti: Suuri etunimikirja, WSOY 1999
Lempiäinen Pentti: Nimipäiväsanat, Kirjapaja 1980