Otsikko
Miten koulumatkat maksettiin nuoruudessani?

Kysytty

Hei,

Minä olen jo 60-vuotias vanhus ja olen oppikoululaisena joutunut käyttämään linja-autoa koulumatkoilla.

Minun kummilapseni kysyi minulta, miten koulumatkat maksettiin minun nuoruudessani, kun emme saaneet koulusta matkoihin oikeuttavaa lippua/korttia.

No sitten yritin selittää asian, mutten muista menikö asia ihan niin. Vähän epävarma olin.

Löytyisikö linja-auton lipuista/korteista jotain tietoa kirjallisuudesta. Yritin etsiä Finnan kautta tietoa kautta, mutta en löytänyt. Asun Turussa

Kiitän jo etukäteen

Vastaus

Vastattu

Kirjasesta "Mennään siniharmailla" (Turun Linja-autoilijain Osuuskunta, 1983) löytyi kuva ja seloste käytössä olleista lipputyypeistä. Ainakin tuolloin 1980-luvun alussa Turussa on ollut mahdollisuus hankkia 50 matkan koululaislippu TLO:n lippumyymälästä. Kuvan perusteella koululaislippu ei ole ollut leimattavaa tyyppiä vaan vihkomallinen.

Finna.fi-palvelusta voit löytää kuvia vanhoista matkalipuista esimerkiksi hakusanoilla "koululaislippu" tai "sarjalippu".

1 ääntä

Kommentit

Kokemus maaseudulta: jos käytin koulumatkaan linjuria satunnaisesti, maksoin käteisellä rahastajalle (tai kuljettajalle sitten kun rahastajia oli ruvettu poistamaan).
Koulumatkan pidennyttyä ajelin linjurilla joka päivä. Lippuvihkot kannatti ostaa linja-autoasemalla Matkahuollon kassalta. Käteinenkin kelpasi autossa, mutta tuli kalliimmaksi.

Täydennys... minä olen varmaankin oikeasti vanhus: olin jo lukiossa kun peruskoulu tuli kotiseudulleni. Ensimmäiset kouluvuodet kävin kansakoulua omalla kylällä 2,5 km:n päässä kotoa, sitten keskikoululaisen matka lähikaupungin oppikouluun ylitti 10 kilometriä. Matkaliput ostettiin siis oman perheen rahoilla linja-autoasemalta, koulu ei osallistunut lippujen jakeluun, enkä tarvinnut koulun todistusta osoittaakseni ikääni tai koulunkäyntiäni. En muista, oliko hinnoitteluperusteena "koululaislippu" vai "lastenlippu".

Matkahuollon myymä sarjalippu saattoi olla myös pahvikortti, jossa oli esimerkiksi neljään koulu- tai työviikkoon eli 2 x 24 yhdensuuntaiseen matkaan riittävä määrä ruutuja. Rahastajan pihdeillä napsautettiin reikä ruutuun kerrallaan.

Juu, muistan nämä myös. Näiden jälkeen tuli kyllä nuo lippuvihkot. Nuo pahvikortit katosivat samalla, kun linja-autoista katosivat rahastajat, eli semmoinen "uudistus" olivat nuo lippuvihkot.

Olen saman ikäinen kuin kysyjä (tosin en lainkaan koe olevani vanhus) - omana kouluaikanani Jyväskylässä koulu kyllä maksoi koulumatkat peruskoulun ajan. Koulumatkan piti tosin olla yli 5 km, että ilmaisen koululaislipun sai. Lippu oli voimassa arkisin klo 7-17. Lukiossa olimme jo opiskelijoita ja saimme koulun todistuksella ostaa matkalipun 50% alennuksella.

Ikälopun 61v kokemus myös maaseudulta Länsi-Suomeste: Lippuvihko linja-autoasemalta Matkahuollon kassalta. Oli koululaislippu. Joskus tuli maksettua matka myös rahalla, jos ei ollut uutta lippuvihkoa vielä päässyt hankkimaan, kun oli 15km matkaa linja-autoasemalle. Lipulla oli tietty markka-arvo ja se ei aina riittänyt, vaan joutui maksamaan muutamia pennejä lisää, koska eri linja-autoilla (firmoilla/vuoroilla) oli erilainen hinnoittelu. Nykyaikaan verrattuna vastasi vähän lounas-seteliä, joka sekään ei pelkästään riitä kaikissa ruokapaikoissa.