Milloin (siis tarkkaan ottaen: minä buonna ja päivänä) Helsingissä on otettu käyttöön aivan ensimmäinen kirjastokortti? Minkä näköinen se on ollut?

Kysytty

Milloin (siis tarkkaan ottaen: minä buonna ja päivänä) Helsingissä on otettu käyttöön aivan ensimmäinen kirjastokortti? Minkä näköinen se on ollut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eipä tuohon kysymykseen valitettavasti taida vastausta löytyä. Oletan, että tarkoitat Helsingissä toiminutta yleistä kirjastoa - Helsingin kaupunginkirjaston edeltäjää - etkä Kansalliskirjastoa, joka on perustettu vuonna 1640 ja on siis toki paljon vanhempi laitos kuin yleinen kirjasto Helsingissä.

Kaupunginkirjaston ja sen esimuotojen osalta suosittelen, että tutustut Sven Hirnin teokseen Kansankirjastosta kaupunginkirjastoksi : Helsingin kaupunginkirjasto 1860-1940 (Helsinki 1998). Siinä kerrotaan mm. seuraavaa:

"Helsingin kansankirjaston perustamisvaiheet on käytettävissä olevien lähteiden valossa tarkkaan tutkittu. Painopisteissä on kenties tulkinnanvaraa, mutta pääosaltaan tapahtumat voidaan kiistattomasti kirjata. Aloite syntyi ja rahankeräyshanke toteutui Helsingin Rouvasväenyhdistyksen piirissä syksyllä 1859. --- Kansankirjastoa pidettiin avoinna tunnin verran keskiviikkoisin ja sunnuntaisin klo 16.00-17.00. Jo ensimmäisenä päivänä 7.10.1860 ilmoittautui 40 lainaajaa ja seuraavilla kerroilla lainojen määrä nousi toiselle sadalle. --- Lainauskirjanpidosta huolehtiminen oli työlästä eikä kirjastonhoitaja voinut siitä yksin millään selviytyä. --- Rekisteröinnin yksityiskohdista ei ole tarkkaa tietoa --- "

Voisi olettaa, että jo aivan alkuvaiheessa lainaajat tarvitsivat jonkinlaisen tositteen, jota käytettiin heidän tunnistamisekseen lainojen rekisteröinnin yhteydessä, mutta minkä näköinen tämä kirjastokortin edeltäjä sitten on ollut? Voisi olettaa, että kyseessä on ollut mustepulloon kastettavalla kynällä, kauniilla käsialalla kirjoitettu paperi, mutta dokumentaatiota asiasta ei siis liene säilynyt missään. Siitä voimme olla varmoja, ettei ensimmäisissä kirjastokorteissa ollut viivakoodia.