Millaiset piirteet ovat tyypillisiä fantasimaailmoille?

Kysytty

Millaiset piirteet ovat tyypillisiä fantasimaailmoille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Fantasiakirjallisuuden maailmalle on tyypillistä jokin muuttuja, joka ei kuulu arkikokemuksemme piiriin. Teos voi sijoittua kokonaan kuvitteelliseen maailmaan tai vielä tapahtumattomaan aikaan - tai sitten omamme kaltaisessa maailmassa esiintyy ilmiöitä, jotka poikkeavat tieteen selittämästä maailmankuvasta. Maailma, jota fantasiakirjallisuus kuvaa, toimii siis omien, todellisuudesta poikkeavien lainalaisuuksiensa mukaan.

Joskus fantasiakirjan tapahtumat voivat sijoittua tuntemaamme maailmaan, mutta siinä esiintyy kuitenkin yliluonnollisuuksia, jotka edellyttävät luonnonlakien muuttamista ja ”toisen todellisuuden” läsnäoloa tällä tavoin. Fantasian tapahtumapaikkana voi olla myös oman maailmamme kanssa samanaikaisesti olemassa oleva rinnakkaismaailma, jonne päästään tai joudutaan jostakin ”portista” (esim. Narnian vaatekaappi).

Seuraavista teoksista löydät lisätietoa:
• Sinisalo, Johanna: Fantasia lajityyppinä ja kirjailijan työvälineenä (kirjassa Fantasian monet maailmat, BTJ 2004)
• Kontio, Tomi: Kuinka kirjoittaa fantasiaa (kirjassa Kuka Harry Potter? Avain fantasian maailmaan, Minerva 2008)
• Sisättö, Vesa: Johdanto (kirjassa Ulkomaisia fantasiakirjailijoita, BTJ 2003)
• Miettinen Esko: Velhot, örkit, sankarit : johdatus fantasian maailmaan, Kirjapaja 2004

93 ääntä

Kommentit

minulla oli kiva päivä :)