Hukassa on lapsena (2000-luvun alkupuolella) lukemani nuortenromaani. Kirja oli muistaakseni kotimainen ja sijoittui Lappiin, tuntureille mahdollisesti…

Kysytty

Hei! Hukassa on lapsena (2000-luvun alkupuolella) lukemani nuortenromaani. Kirja oli muistaakseni kotimainen ja sijoittui Lappiin, tuntureille mahdollisesti. Päähenkilö(?) oli tyttö, joka pääsi ehkä kulkemaan eri maailmaan jonkun kivenkolon kautta. Hänellä oli jonkinlaisia yliluonnollisia kykyjä, tai ainakin tuo mahdollisuus kulkea maailmojen välillä, ja sateenkaaren värinen tukka. Kirjan kansi on sininen ja siinä on tämän tytön kuva hiuksineen. En muista, liittyikkö sateenkaari myös kirjan nimeen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsitty kirja saattaisi olla Else Lassilan Hyväntuulenlaakso (WSOY, 1995).

"Pohjoisen perukoilla tunturin kätkössä on ainaisen kesän Salamaa. Siellä sijaitsee Hyväntuulenlaakso. Ihmisiä muistuttavien salamaalaisten posket hehkuvat punaisina, hiukset loistavat sateenkaarenvärisinä, ja takana heiluu lystikkäästi valkoinen häntä. He ovat iloisia ja ystävällisiä, ilkeys on heille vierasta."

"Mutta Kitja on utelias tyttö. Kielloista huolimatta hän lähtee katsomaan, millaista on Ihmisten maassa. Kitja saa matkallaan tartunnan ihmispahuudesta, ja koko Salamaa joutuu vaaraan."

Ihmisten maahan johtaa kallioseinämässä olevasta luolasta käytävä, joka on kapea kuin hiirenkolo. Luolan edessä sijaitsee Tahdonkivi, jolla ladatulla taikasauvalla Kitja muuttaa itsensä niin pieneksi, että mahtuu käytävään. Kun Kitja ponnistaa itsensä maan pinnalle Ihmisten maassa, hän on muuttunut takaisin oikean kokoiseksi.