Mikä on Lilja -nimen alkuperä suomalaisessa nimistössä? Nimi on varsin yleinen mutta sen alkuperästä ei ole tietoa.

Kysytty

Hei!
Mikä on Lilja -nimen alkuperä suomalaisessa nimistössä? Nimi on varsin yleinen mutta sen alkuperästä ei ole tietoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtaosa Lilja-sukunimistä on otettu käyttöön 1900-luvun alun nimenmuutoissa. Nimeen on todennäköisesti saatu vaikutteita ruotsalaisista porvarisnimistä, joiden alussa "Lilje" on hyvin tavallinen (mm. Liljeroos, Liljeberg). Sotilasnimet ovat myös voineet toimia esikuvana sukunimelle, sillä Lilja-lisänimi oli tavallinen ruotusotamiehillä Suomen rykmenteissä 1700- ja 1800-luvuilla. Vaihtoehtoisesti sotilasnimi on voinut jäädä käyttöön periytyväksi sukunimeksi.

Etunimi Liljan alkuperä on puolestaan englanninkielisen Elisabeth-nimen hellittelymuodoissa Lilian ja Lily. Toisaalta Liljaa voidaan pitää myös luontoaiheisena nimenä englannin Lilyn lailla.
Lilja-etunimeä on ollut käytössä 1800-luvulta alkaen. Almanakkaan nimi otettiin vuonna 1929. Lilja oli erityisen suosittu 1900-luvun alussa, jolloin tuhannet tytöt saivat sen nimekseen.

Lähteet:

Saarikalle, Anne et al.: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön. Gummerus, Helsinki 2007.

Vilkuna, Kustaa et al: Uusi suomalainen nimikirja. Otava, Helsinki 1988.