Asun Espoon Matinkylässä lähellä Ison Omenan loistavaa kirjastoa. Asuinkatuni on Piispanpiha. Lähistöllä on monta katua, joiden nimessä on jotain "Piispa"…

Kysytty

Asun Espoon Matinkylässä lähellä Ison Omenan loistavaa kirjastoa. Asuinkatuni on Piispanpiha. Lähistöllä on monta katua, joiden nimessä on jotain "Piispa".

Minulla kävi kylässä nurmijärveläinen rovasti. Hän kysyi, minkä piispan kunniaksi kadut on nimetty. En osannut vastata. Osaatteko te?

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti piispan nimeä ei ole tiedossa. Ihan varmaksi ei edes tiedetä, oliko kyse piispasta vaiko jonkun isännän pilkkanimestä. Espoon kotikaupunkipolut sivustolla kerrotaan näin:"Lähiseudun piispa-aiheiset nimet viittaavat muinaiseen Biskopsbyn kylään. 1600-luvun asiakirjoista tunnetaan myös kylän tai talon nimi Biskopsböle. Nimellä olisi voitu kutsua piispan omistuksessa ollutta tilaa. Biskopsby joka tapauksessa sulautui Mattbyhyn jo satoja vuosia sitten." Espoo.fi

Espoon nimistö sivut kertovat Matinkylän kohdalla: Vain yhden talon käsittänyt Biskopsbyn kylä sulautui jo kauan sitten Mattbyhyn. Nimen tausta on hämärän peitossa. Oliko kyseessä ehkä piispantila vai kutsuttiinko isäntää lisänimellä Biskop?" Espoo.fi

Lisää tietoa Espoon historiasta löytyy mm. Kylä : keskiaikaa Itämeren rannalla / [kirjoittajat: Ulrika Rosendahl ... et al.] tai Elämää lähiössä / Riitta Astikainen, Riitta Heiskanen & Raija Kaikkonen ; [kuvatoimitus: J-P. Laitinen]  Helmet haku, hakusanat Espoo, historia