Otsikko
Merete Mazzarella siteeraa kirjassaan Violetti hetki runoa.

Kysytty

Hei
Merete Mazzarella siteeraa kirjassaan Violetti hetki runoa, joka alkaa muistinvaraisesti jotakuinkin näin:

Joskus
ehkä maaliskuussa
vesi lunta sulattaa.

Muistaakseni runoilija olisi tanskalainen. Kenen runosta on kyse, ja mitenkä se menee alkukielellä? Ja jos se on suomennos, niin onkohan se Mazzarellan oma vaiko jonkun muun, ja jos jonkun muun, niin kenen? Vielä jos saan tiedon mistä teoksesta ja miltä vuodelta runo on.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Grethe Risbjerg Thomsenin runo Måske en martsnat kokoelmasta Dagen og Natten (1948).

Merete Mazzarellan teoksen Violetti hetki (Den violetta timmen, 2022) on suomentanut Raija Rintamäki ja hän on suomentanut myös Grethe Risbjerg Thomsenin runon.

Dagen og Natten -teosta ei ole missään Suomen kirjastossa lainattavissa. Tanskasta tai Ruotsista sen saisi kaukolainaan.