Etsin tätä ihanaa runoa ja sen kirjoittajan nimeä! Runo alkaa näin tai siinä on yksi säkeistö, joka menee ainakin osin mielestäni näin: On kaukana jossain…

Kysytty

Hei!
Etsin tätä ihanaa runoa ja sen kirjoittajan nimeä! Runo alkaa näin tai siinä on yksi säkeistö, joka menee ainakin osin mielestäni näin:

On kaukana jossain unteni maa,
siellä juureni on, sinne mennä ei saa,
mutta uneni leveä valtatie,
minut kauas (sinne?) kotikonnuille vie.
Siellä käteni upotan virtaan, sen vettä niin hyväelen.

Löysin tämän aikoinaan fb:n kautta jostain karjalaisryhmästä ja sain luvan kirjoittajan tyttäreltä lainata sitä. Runo katosi minulta tietoineen kirjoittajasta hajonneen tietokoneen syövereihin, enkä muista siitä enempää ulkoa. En myöskään löydä sitä millään hakutoiminnalla netistä.

Mahtaako löytyä mistään kirjasta?

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti en löytänyt kysymäsi runon kirjoittajaa. Etsin runoa muutamista verkkotietokannoista ja kirjaston runohyllystä tuloksetta. Kysyin myös muilta Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun vastaajilta ympäri Suomen, mutta kukaan ei tunnistanut runoa.

Jatkoetsintään suosittelen osoitetta Makupalat.fi. Sivusto on Suomen yleisten kirjastojen tuottama valikoitujen tiedonlähteiden paketti tiedonhakuun. Sieltä löytyy useita tietokantoja asiasanahaulla ”runot”. https://www.makupalat.fi/fi/k/all/hae/?search_api_views_fulltext=runot

Lahden kaupunginkirjastolla on kattava käännösrunotietokanta, ja runohaun lisäksi sivustolta löytyy laaja listaus runosivustoja ja hakemistoja. http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi/Links.aspx

Kirkes-kirjastoista löytyy muutamia Karjala-aiheisia runokokoelmia luokassa 82.2, niitä ehkä kannattaa selailla. Voit hakea verkkokirjastossa https://kirkes.finna.fi/ asiasanoilla "runot", "runoilijat" ja "Karjala", ja tehdä varaukset samassa paikassa kirjautumisen jälkeen.

Olisin myös ehdottanut alkuperäisestä karjalaisryhmästä kysymistä, mutta sanoitkin niin jo tehneesi.

Jos joku lukijoista tunnistaa runon, voit kommentoida tämän vastauksen perään.