Mistähän löytäisin Erkki Mutrun Karjala-aiheisia runoja esim. runot "Orjantappura", "Karjalaisten taival" ja "Asevelijuhla taivaassa". Muutkin aihepiiriin…

Kysytty

Mistähän löytäisin Erkki Mutrun Karjala-aiheisia runoja esim. runot "Orjantappura", "Karjalaisten taival" ja "Asevelijuhla taivaassa". Muutkin aihepiiriin liittyvät runot olisivat tervetulleita.

Vastaus

Vastattu

Tarkkaa tietoa runojen sijainnista en löytänyt, mutta muutaman etsintäsuunnan sain selville. Mutrun kirjat ovat olleet pääosin romaaneja.

Kirjasammosta löysin listan Erkki Mutrun muusta tuotannosta: "- Hymni Viljamille. 11 s. Viljam Hätönen, 1945.
- "Maa alla suven ja auringon": kuorolausuntasikermä Arvi Jänneksen, Lauri Pohjanpään, Iivo Härkösen, Erkki Mutrun ja V. A. Koskenniemen runoista. 4 s. Karjalan maakuntaliitto, 1946.
- Matkalla jälkeenpäin. 140 s. Karisto, 1955.

- Runoja ja suomennoksia. Julkaistu postuumisti Mutrun jättämistä arkistoista, toim. Rakel Mutru. Ei sivunumeroita, n. 108 s. Omakustanne, 1991.
- Iloa ja murheita. Muistelmat. 136 s. Omakustanne, 1991." Kirjasampo.fi

Maa alla suven ja auringon on kenties kadonnut. Se löytyy Kansalliskirjaston tietokannasta, mutta siihen ei ole liitetty saatavuustietoja. Finna.fi

Runoja ja suomennoksia löytyy Tampereen pääkirjaston kotiseutukokoelmasta. Finna.fi

Runoja voisi metsästää myös Suomalaisen kirjallisuuden seuran arkistosta. Finlit.fi SKS

Karjalan kaipuusta kertovia runokirjoja: Kyllikki Petäjä: Karjalan kaipuu, Kirsi-Maria Hiltunen: Tuu sie nii mieki tuun, V.A. Koskenniemi: Latuja lumessa

Helmet haku löysi vielä 37 Karjala-aiheista runokirjaa. Helmet.fi