Keitä olivat Puolan paanit Eino Leinon runossa Sotaretki?

Kysytty

Eino Leinon teoksessa ”Puolan Paanit - Karjalaisia Kansantaruja” mainitaan ainakin sekä teoksen nimessä että runossa ”Sotaretki” nämä ”paanit”, jotka lienevät joko jonkin sortin kansa tai järjestäytynyt ryhmä. Internetistä ei löytynyt muuta osumaa sanalle kuin kyseinen teos. Ovatko paanit oikea ryhmittymä vai Leinon keksintöä, vai tarkoittaako sana jotain aivan muuta?

Vastaus

Vastattu

Puolan paanit tarkoittavat keskiaikaisia puolalais-liettualaisia "herroja", ts. ylimystöä. Puolan kielessä on edelleen käytössä sana "pan", joka tarkoittaa suunnilleen samaa kuin "herra".

Ks. Aamulehti 26.4.1927 s. 9 https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1506952?page=9&term=paanit