Kuinka nykyajan nopea kansainvälistyminen näkyy kirjastojen välisessä yhteistyössä tänä päivänä? Tuleeko kirjastoon esimerkiksi ulkomaalaisia kirjastoalan…

Kysytty

Kuinka nykyajan nopea kansainvälistyminen näkyy kirjastojen välisessä yhteistyössä tänä päivänä? Tuleeko kirjastoon esimerkiksi ulkomaalaisia kirjastoalan ihmisiä vierailemaan ja työskentelemään joksikin aikaa suomalaiseen kirjastotyöhön tutustuen? Entä lähdetäänkö Suomesta ulkomaille oppia hakemaan?

Vastaus

Vastattu

Oman kokemukseni mukaan kansainvälistyminen näkyy enemmän ulkomaalaisten vierailijoiden määrässä kuin varsinaisessa työntekijävaihdossa. Suomessa muista maista tulevien työskentelyä etenkin yleisissä kirjastoissa rajoittaa se, että työssä täytyy osata käyttää suomen kieltä. Toisaalta Internetin kautta voidaan helposti hakea tietoa toisten maiden kirjastoista, ja esimerkiksi tämän Kysy kirjastonhoitaja -palvelun kautta tulee aina välillä ulkomaalaisten kirjastolaisten tiedusteluja, jotka koskevat Suomen kirjastoja.

Kirjastossa, jossa työskentelen, ulkomailta on tullut oikeastaan vain nordjobbareita pohjoismaisen kesätyöohjelman kautta, ja osa heistäkään ei ole pysty työskentelemään asiakaspalvelussa hyvin niukan suomen kielen taidon vuoksi. Sen sijaan meillä työskentelee usein kieliharjoittelijoita, jotka ovat muuttaneet Suomeen ja harjoittelevat kieltä käytännön työnteon kautta. He tekevät kuitenkin usein enemmänkin avustavia töitä – esimerkiksi logistisia hommia – kuin varsinaisia kirjastoammatillisia tehtäviä.

Kirjastoissa käy vaihtelevassa määrin ulkomaalaisia ryhmiä tutustumassa. Itse muistan nähneeni esimerkiksi korealaisten ja venäläisten kirjastoammattilaisten ryhmiä kiertämässä kirjastossa. Luultavasti kirjastot valikoituvat usein vierailtavan paikkakunnan tai toiminnallisen kiinnostavuuden mukaan. Helsingin uusi keskustakirjasto Oodi on vetänyt paljon ulkomaalaisia vieraita, ja luultavasti myös kesällä monille Suomessa vieraileville kirjastoalalla työskenteleville turisteille Oodi on tärkeä vierailukohde.

Kansainväliset konferenssit ovat tärkeitä muista maista tulevien kollegojen tapaamispaikkoja. Niistä tärkein lienee IFLA:n vuosittainen konferenssi (https://www.ifla.org/annual-conference), joka pidetään vaihdellen eri maissa. Siellä vaihdetaan ajatuksia kirjastotyöstä ja sen trendeistä.

Siitä, minkä verran suomalaisia opiskelee tai työskentelee kirjastoalalla ulkomailla, ei liene oikein tilastoja.