Onko olemassa mitään tietolähdettä (kirjana tai internetissä), jossa käsiteltäisiin kirjastojen henkilöstöjohtamista? Pelkästä henkilöstöjohtamisesta en…

Kysytty

Onko olemassa mitään tietolähdettä (kirjana tai internetissä), jossa käsiteltäisiin kirjastojen henkilöstöjohtamista? Pelkästä henkilöstöjohtamisesta en lisätietoa tarvitse. Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esimerkiksi Varsinais-Suomen Nelli -tiedonhakuportaalin haulla löytyy aiheesta kolme kirjaa, kun hakee asiasanoilla henkilöstöjohtaminen ja kirjastot:

Niinikangas, Liisa: Näkökulmia tietohallintoyksiköiden johtamiseen
Montgomery, Jack G.: Conflict management for libraries
Pohjalainen, Marjut: Osaamisen johtaminen yleisissä kirjastoissa

Kaikki nämä teokset kuuluvat mm. Turun Ammattikorkeakoulun kokoelmiin.

Aleksi-lehtiviitetietokanta löytää samoilla asiasanoilla kaksi viitettä Kirjastolehden artikkeleihin:

Tikkala, Heikki: Yleiset kirjastot: johtamismuseo? Kirjastolehti 2002, nro 3, s. 10-11
Pohjalainen, Marjut: Suorituksen johtaminen ei riitä - tarvitaan osaamisen johtamista. Kirjastolehti 2007, nro 1, s. 30

Englanninkielinen Ebsco-artikkelitietokanta antaa asiasanoilla "human resource management" ja "libraries" useita hakutuloksia.

Kaikkia edellämainittuja tietokantoja voi käyttää Turun kaupunginkirjastossa maksutta.