Onko Suomen kirjastojen Harry Potter -tapahtumista listaa?

Kysytty

Minua kiinnostavat Suomen kirjastojen järjestämät Harry Potter -tapahtumat. Olisiko näistä jotain yhteistä listaa? Porissa oli juuri Tylypori-tapahtuma, ja tämän olen missanut ja nyt haluaisin päästä johonkin toiseen kaupunkiin tähän samaan tai samantyyppiseen tilaisuuteen. Mutta tietoa ei löydy mistään. Ainakaan helposti.

Vastaus

Vastattu

Suomen kirjastojen Potter-tapahtumista ei ole ymmärtääkseni mitään yhtenäistä listaa, kuten ei ole myöskään kirjastojen tapahtumista yleensä. Kukin kirjasto ilmoittaa tapahtumistaan omilla nettisivuillaan, Facebookissa tai muissa tiedostuskanavissa, mutta tosiaan yhtenäistä sivustoa tai muuta kanavaa niistä ei ole olemassa. Kannattaa siis seurata kirjastojen tapahtumailmoituksia. Pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastot ovat perinteisesti nostaneet koko alueella tapahtuvat Potter-illat esiin yhtenäisellä mainoksella.

Potter-kirjojen kustantajan Bloomsbury sivuilla osoitteessa https://harrypotter.bloomsbury.com/uk/event-map/ on kuitenkin Harry Potter Book Night -tapahtuman tapahtumakartta, jolta voi löytää eri puolilla maailmaa pidettäviä tapahtumia. Toistaiseksi se on kuitenkin vielä varsin tyhjä, eikä ole toki mitään varmuutta siitä, kuinka suuri osa Suomen kirjastoista ilmoittaa Potter-tapahtumansa sinne.

Harry Potter -harrastajien keskeinen sivusto on ollut Vuotava noidankattila -foorumi osoitteessa http://vuotis.net. Sekään tosin ei näytä olevan enää kovin aktiivinen, eikä sinne ole taidettu tapahtuakaan ilmoittaa.