Otsikko
Onko olemassa suomalaisten kirjastojen lainaustilastoja? Kiinnostava voisi olla valtakunnallinen kaupunginkirjastojen tilasto lainatuimmista kirjoista, mutta…

Kysytty

Onko olemassa suomalaisten kirjastojen lainaustilastoja? Kiinnostava voisi olla valtakunnallinen kaupunginkirjastojen tilasto lainatuimmista kirjoista, mutta muutkin lainaustilastot kiinnostaisivat. Eli löytyisikö kirjakauppojen bestseller-tilastojen kaltaisia, kirjallisuudenlajeittain jakautuvia lainaustilastoja, ellei valtakunnallisella niin edes yksittäisten kirjastojen tasolla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisten kirjastojen lainaus- ja muitakin tilastoja on koottu kirjastojen yhteiselle kirjastot.fi-sivustolle. http://www.kirjastot.fi/fi-FI/ . Tilastoja löytyy tältä sivulta: http://www.kirjastot.fi/fi-FI/ Vuosittain koottavat Suomen yleisten kirjastojen tilastot löytyvät täältä: http://tilastot.kirjastot.fi/ Tilastot ovat yleisiä, eivätkä anna tietoa yksittäisten kirjojen lainauksesta.

Aihetta käsitellään seuraavassa teoksessa, tosin ainoastaan Oulun kaupunginkirjaston osalta Kesti, Markku, Tiedän mitä luet ensi kesänä? : tutkimus Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjaston lainatuimmista ja varatuimmista kirjannimekkeistä. [Oulu] : [M. Kesti], 2006.

Valtakunnallisia tai kuntakohtaisia tietoja lainatuimmista ei ole. Lainaustilastot eivät oikeastaan kerro kovin paljon kirjan sen hetkisestä suosiosta. Uudelle, suositullekaan kirjalle ei ole ehtinyt kertyä paljon lainoja. Toisaalta jollakin vuosien takaisella suosikilla on suuret lainaluvut, vaikka teos ei enää juurikaan uusia lukijoita saa. Se, että kirjasta tulee uusi painos, esim. pokkariversio, näkyy vanhemman painoksen lainausluvuissa, kun uusi painos alkaa vuorostaan kerätä lainaustilastoa. Myös esim. pitkään tenttikirjana olleilla kirjoilla on suuret lainausluvut.

Kirjakauppojen bestsellertilastoja vastaavat lähinnä tiedot aineiston varausten määristä. Uudet suosikit nousevat vuorollaan kärkeen. Tässä Helsingin kaupunginkirjaston varatuimmat 23.10.2007. Aineisto on jaettu kauno- ja tietokirjallisuuteen, elokuviin ja musiikkiin. Luvuissa ovat yhdistettynä varaukset ja Helmet-kirjastoihin hankittujen kappaleiden määrä eli luvut eivät ole ainoastaan varausmääriä:

http://www.lib.hel.fi/fi-FI/helmet_halutuimmat/

5 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vieläköhän tämän vastauksen tiedot pitävät paikkansa? Onko sen jälkeen tullut uusia palveluja? Verkossa näkyy eri kirjastojärjestemien ilmoittamia lainasuosikkien listoja. Tehdäänkö niistä valtakunnallisia koosteita?

Eri kirjastoilla on tosiaan lainasuosikkeja, Helmetiiinkin on vastauksen jälkeen lisätty lainatuimpien lista varatuimpien teosten lisäksi, http://www.lib.hel.fi/Page/ffe465ad-56ca-433f-9035-755b6afc1fe9.aspx . Valitettavasti valtakunnallista listaa ei kukaan ylläpidä vieläkään. Aikoinaan lainatuimpien listoja koottiin Kirjastot.fi-sivulle, mutta koska listasta ei silloin saatu kattavaa, käytännöstä luovuttiin. Nyttemmin voisi ehkä rakentaa lainatuimmat -sivuston esim. RSS-syötteiden pohjalta, mikäli sellaiset kirjastojen sivuilta löytyisivät.

Lainauskorvausjärjestelmä perustuu kirjastojen lainausmääriin, http://www.sanasto.fi/oikeudenomistajalle/lainauskorvaus/ . Kuvittelisin, että Sanasto, Kopiosta ja Teosto, jotka tilittävät lainauskorvauksia, voisivat olla sellaisia tahoja, joilta löytyisi jonkinlaiset valtakunnalliset listaukset. Julkisesti niitä ei kuitenkaan ole näkyvillä heidän sivuillaan.