Perustuen yksinomaan paikanpäällä olevien eri kirjojen määrään, mikä on kirjastojen suuruusjärjestys Suomessa suurimmasta pienimpään?

Kysytty

Perustuen yksinomaan paikanpäällä olevien eri kirjojen määrään, mikä on kirjastojen suuruusjärjestys Suomessa suurimmasta pienimpään?

Vastaus

Vastattu

Yleisten kirjastojen kirjastotilastoissa ei ole sellaista listausta, joissa tuotettaisiin koko kokoelman nimekemäärästä vähennetty lainattujen nimekkeiden lukumäärä eli kirjat, jotka ovat paikalla juuri tilastointihetkellä. Ylipäätään tilastomme ovat sellaisia, jotka tuotetaan kerran vuodessa. Muut raportointityökalut on kehitetty lähinnä aineistonhankinnan ja oikeaan paikkaan ohjaamisen avuksi eli esimerkiksi on tutkittu, millainen kirjallisuus missäkin kirjastossa on paljon lainattua, kuvaus yhdestä esimerkistä löytyy Kirjastojen vaikuttavuus-sivulta. Tilastotietokannasta saa esiin listauksen kokoelman lukumäärän mukaan, siinä Helsingin kaupunginkirjaston aineistolukumäärä on suurin.

Yliopistokirjastojen, erikoiskirjastojen ja ammattikorkeakoulukirjastojen tilastot on tuotettu erikseen. Eri kirjastojen lukumääriä saa näkyviin valitsemalla kaikki alaorganisaatiot,  Näistä Kansalliskirjaston osuus näyttää suurimmalta.