Paljonko Helsingin kaupunginkirjastosta varastetaan materiaalia?

Kysytty

Paljonko Helsingin kaupunginkirjastosta varastetaan vuosittain kirjoja ja/tai muuta materiaalia?

Vastaus

Vastattu

Tarkkoja lukuja on mahdotonta sanoa, koska meillä ei ole reaaliaikaista tietoa, paljon kirjastoissa on lainattavia aineistoja. Kirjastojärjestelmä saattaa kertoa, että tietyn kirjan pitäisi olla paikalla, mutta kun sitä mennään hakemaan, kirjaa ei aina olekaan hyllyssä. Silloin todennäköisin syy on, että kirja on laitettu vain väärään paikkaan tai palautunut juuri. Toinen mahdollisuus on, että kirja on varastettu. Silloin laitamme kirjan tai muun aineiston kadonnut-tilaan, jolloin se näkyy asiakkaillekin kadonneena.

Katsoin kirjastojärjestelmästä, että kadonneita aineistoja, joiden tietuetta on päivitetty vuonna 2018, on Helsingin kaupunginkirjastossa lähes 9 700 kappaletta. Luultavasti kuitenkin osa on hyllyssä mutta vain väärässä paikassa, ja osa on saatettu poistaa kokoelmista tekemättä oikeita merkintöjä järjestelmään. Ehkä pieni osa on myös varastettu, mutta on tosiaan aivan mahdotonta sanoa, mikä osuus kadonneista olisi varastettu. Lisäksi saattaa olla, ettei osaa varastetuista aineistoista ole kaivattu, jolloin ne voivat olla yhä kirjastojärjestelmän mukaan hyllyssä.