Onko olemassa tilastoja yleisten kirjastojen asiakkaista? Missä suhteessa miehet ja naiset käyvät kirjastossa? Mitä /Miten palveluja käyttävät miehet ja naiset…

Kysytty

Onko olemassa tilastoja yleisten kirjastojen asiakkaista? Missä suhteessa miehet ja naiset käyvät kirjastossa? Mitä /Miten palveluja käyttävät miehet ja naiset? Onko tilastoja lehtialueiden käytöstä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtakunnalliset yleisten kirjastojen vuositilastot löytyvät osoitteesta http://tilastot.kirjastot.fi/ Yläreunan tilastohaku-kohtaa klikkaamalla näet mitä tilastotietoja kirjastoista on kerätty. Valtakunnallisesta tilastosta ei löydy tietoa käyttäjien sukupuolijakaumasta, mutta yksittäiset kirjastot tekevät omia kyselyitään, joissa usein mainitaan vastaajien tai kirjaston käyttäjien sukupuolijakauma. Tilastotietokannasta löytyy tietoja myös kirjastojen hankkimien lehtien määristä, mutta muusta käytöstä ei. Löydät kirjastojen käyttäjätutkimuksia tai lehtien käyttötutkimuksia googlettamalla tai käymällä eri kirjastojen kotisivuilla. Hämeenlinnan kaupunginkirjaston viimeisimmän asiakaskyselyn tulokset löytyvät osoitteesta http://kirjasto.hameenlinna.fi/kirjasto/uutta.htm#kysely2009