Millä kaikilla muilla kielillä Helsingin kirjastossa on kirjoja kuin suomen kielellä?

Kysytty

Millä kaikilla muilla kielillä Helsingin kirjastossa on kirjoja kuin suomen kielellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kirjastoissa eli Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunginkirjastoissa on kirjoja peräti 112 kielellä eli suomen lisäksi 111 kielellä. Tieto on vuodelta tilastosta 2010, joten määrä on saattanut hiukan muuttua suuntaan tai toiseen. Kielet suomen lisäksi ovat ruotsi, englanti, venäjä, saksa, ranska, espanja, kiina, viro, italia, arabia, somali, monikielinen, persia, tanska, norja, japani, vietnam, turkki, albania, kurdi, thai, kroatia, bosnia, latina, puola, unkari, portugali, uuskreikka, serbia, tsekki, hollanti, tamili, saame, heprea, latvia, burma, swahili, bulgaria, pandzabi, urdu, romania, klassinen kreikka, hindi, islanti, tagalog, ukraina, karjala, liettua, slovakki, korea, pasto, tigrinja, katalaani, gudzarati, esperanto, indonesia, amhara, sloveeni, nepali, romani, bengali, fääri, viittomakieli, grönlanti, sanskrit, armenia, iiri, baski, mari, galego, lingala, tataari, valkovenäjä, vepsä, azeri, syyria, uiguuri, jiddi, liivi, aramea, kirkkoslaavi, kymri, makedonia, moldavia, tiibet, udmurtti, khmer, kreolikielet, malta, retoromaani, singali, tigre, turkmeeni, afrikaans, arawak, europanto, fulfude, gaeli, gootti, kamassi, komi, kongo, lyydi, malaiji, mansi, miao, oromo, vatja, volapük, xhosa ja zulu. Kielet on listalla sen mukaan järjestyksessä, paljonko kullakin kielellä painettuja kirjoja on.

Kirjoja voi hakea Helmet-haussa kielen mukaan, https://kirjtuo1.helmet.fi/search*fin/X.