Etsin kirjaa, jonka luin joitakin vuosia sitten. Kyseessä oli suomalainen kouluun sijouttuva jännäri, jonka naispäähenkilö tuli kouluun uutena opettajana (EI…

Kysytty

Etsin kirjaa, jonka luin joitakin vuosia sitten. Kyseessä oli suomalainen kouluun sijouttuva jännäri, jonka naispäähenkilö tuli kouluun uutena opettajana (EI Palokaski-sarja!). Muistaakseni hän asettui asumaan koulun yhteydessä sijaitseviin vanhoihin talonmiehen tai terveydenhoitajan asuntoihin tms. En muista, mikä rikos kirjassa tapahtui/oli tapahtunut, mutta muistan, että syyllinen löydettiin lopussa kuolleena. Olisikohan kyseinen hahmo tavoitellut rehtorin paikkaa. Kirja taisi päättyä kevätjuhlan aikoihin. Päähenkilöllä oli kai suhde jonkin oppilaan isoveljen tms. kanssa. Jossain vaiheessa päähenkilön asunto oli vielä ihan tyhjillään, ja sinne haettiin ja siellä koottiin Ikea-huonekaluja. Muistoni kirjasta ovat siis jokseenkin hatarat, mutta olen etsinyt sitä jo pitkään.

Vastaus

Vastattu

Aivan kaikkia kysymyksessä mainittuja elementtejä vastaavaa kirjaa ei valitettavasti vastaani tullut. Tutkimistani lähimmäs osunee Nina Peuran Yöpakkasia (Mäkelä, 2014). Siinä on päähenkilönä historianopettajan sijaiseksi perinteikkääseen kaupunkikouluun tuleva Hanna, ja kirja päättyy kevätjuhlapäivään. Ikea-huonekaluja en kirjasta kuitenkaan löytänyt: Hanna asuu kalustettuna vuokratussa huoneistossa.

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/http%253A%252F%252Fwww.btj.fi%252Fat_1945956