Olen 13 vuotta. Haluaisin lukea klassikkodekkareita. Mitä suosittelisitte ?

Kysytty

Olen 13 vuotta. Haluaisin lukea klassikkodekkareita. Mitä suosittelisitte ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Agatha Christiella on Kymmenen pienen neekeripojan lisäksi useista kuuluisia ja nokkelia tarinoita. Suosituimpia ovat Idän pikajunan arvoitus ja Roger Ackroydin tapaus. Useimmissa Christien kirjoissa arvoituksia on ratkomassa joko Neiti Marple tai Hercule Poirot.

Jo Christietä aiemmin kirjoitti Arthur Conan Doyle, jonka henkilöhahmo Sherlock Holmes on varmasti kaikille tuttu. Tarinoista tunnetuimpia ovat Baskervillen koira, Kirjava nauha ja monet lyhyet tarinat, joita on julkaistu kokoelmassa Sherlock Holmesin parhaita.

Belgialaissyntyinen Georges Simenon on tunnettu luomastaan Komisario Maigretista, joka esiintyy yli 70 kirjassa, esim. Maigret ja matkalaukku.

Muita klassikkodekkareita:
A.A. Milne: Punaisen talon arvoitus
Raymond Chandler: Syvä uni
Dashiel Hammett: Maltan haukka
Edmund Crispin: Liikkuva lelukauppa
Dorothy L. Sayers: Luonnoton kuolema
Mika Waltari: Kuka murhasi rouva Skrofin?
Graham Greene: Miehemme Havannassa

Uudempia kestosuosikkeja ovat esim. Colin Dexterin Morse-kirjat.

Kultakin yllämainitulta kirjailijalta löytyy useita muita suositeltavia dekkareita. Lisää lukemista löydät kirjastoissa olevista teoksista:

Ari Haasio: Ulkomaisia dekkariklassikoita 1 ja 2 (BTJ (2003-04)