Otsikko
Kuinka kauan ihmisillä on ollut nimiä?

Kysytty

Kuinka kauan ihmisillä on ollut nimiä?

Vastaus

Vastattu

Sen määrittäminen, kuinka kauan ihmisillä on ollut nimiä, on perin haastavaa siksi, että nimien käytöstä on jäänyt konkreettisia todisteita vasta kirjoitustaidon kehityttyä. Nimeämiselle  – ja sen tarpeelle –  on kuitenkin asetettavissa joitain perusedellytyksiä, jotka mahdollistavat jonkinlaisen karkean arvion antamisen.

Nimet ja niiden käyttö liittyvät yhtäältä puhekyvyn ja kielen kehittymiseen, toisaalta ihmiskunnan sosiaaliseen kehitykseen. Nimien on ajateltu edellyttävän sekä kieltä että kielellisen kommunikaatiokyvyn olemassaoloa. Puhutun kielen syntyajankohdasta on olemassa useita toisistaan eriäviä teorioita – joidenkin mukaan se tapahtui jo 100 000 vuotta sitten, varovaisimmat arviot ajoittavat sen 35 000 vuoden taakse. Nimien tarpeen taas on katsottu syntyneen ihmisten muodostamien kiinteiden yhteisöjen ja niiden vakiintumisen myötä, minkä voisi ajatella tapahtuneen viimeistään siinä vaiheessa, kun metsästäjä-keräilytaloudesta siirryttiin maatalouteen n. 10 000–12 000 vuotta sitten. Varovaisesti arvioituna ihmisillä on siis ollut nimiä 10 000–35 000 vuoden ajan.

Lähteet ja kirjallisuutta:
When did people start using names? | Questions | Naked Scientists (thenakedscientists.com)
Jared Diamond, Kolmas simpanssi
Richard E. Leakey, Ihmiskunnan juuret
Philip Lieberman, Eeva puhui