Otsikko
Ainoa runo, jonka osaan ulkoa, jo nuorena oppinut. Kiinnostaisi, kenen se on? Ja mistä teoksesta?

Kysytty

Hei,

Ainoa runo, jonka osaan ulkoa, jo nuorena oppinut. Kiinnostaisi, kenen se on? Ja mistä teoksesta?

Perhoset, pienet perkeleet
puuroon ovat lentäneet
saatanat

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsin tietoa tällaisesta runosta erinäisistä runotietokannoista, yksinkertaisilla hauilla internetistä, sekä kirjastojen Finna hakukoneella. Tällaisesta runosta löytyi mainintoja vain yksittäisiltä foorumeilta, joissa muisteltiin sitä lausutun joskus nuoruudessa.

Arvelin, että kyseessä voisi olla humoristinen versio jostain toisesta runosta, mutta tämä teoria ei saanut erityistä tukea tekemieni hakujen perusteella, sillä esimerkiksi "pienistä perhosista" tai "puuroon lentämisestä" ei löytynyt runoja, jotka olisivat lähellä runoa, joka sinulla on mielessä.

Jos haluat, voit koettaa etsiä runoa esimerkiksi monista kirjastojen suomalaisia humoristisia ja/tai perinteisiä runoja ja loruja koonneista kirjoista; esimerkiksi tässä Finnassa tehdyssä haussa olen rajannut tulokset suomenkielisiin teoksiin, joiden aiheeksi on määritetty sekä runous että huumori. On kuitenkin mahdollista, että kyseessä on jonkin sortin kansanomainen runo tai hokema, jota ei löydy mistään, ja jolle on mahdotonta määrittää nimeä tai alkuperäistä tekijää.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kysymys on Martti Tuuren Parnassossa 1970-luvun puolivälissä julkaistusta runosta.