Koulutukseni yksi osio on verkkopalvelut kirjastossa. Tähän liittyen minun kuuluu ylläpitää kirjastomme fb-sivustoa yms. Olen huomannut, että monet kirjastot…

Kysytty

Koulutukseni yksi osio on verkkopalvelut kirjastossa. Tähän liittyen minun kuuluu ylläpitää kirjastomme fb-sivustoa yms. Olen huomannut, että monet kirjastot käyttävät aineiston esittelyssään sivuillaan kirjojen kansikuvia. Onko tämä luvallista, ja jos on, niin miten luvan niiden käyttöön saa ? Entä cd- ja dvd-aineisto?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Julkaisujen kannet ovat lähtökohtaisesti tekijänoikeuden suojaamia teoksia (kuvia), joiden käyttämiseen verkossa tulee pyytää lupa julkaisijalta/kustantajalta. Joillakin kirjastoilla on sopimus, jonka nojalla kansikuvitusta voidaan käyttää tietokannassa. Tällaisia lupia saattavat myöntää esimerkiksi kirjojen välityspalvelut.

Toisaalta internetissä on melko vakiintunut käytäntö, jonka mukaan oikeudenhaltijat eivät puutu kansikuvien luvattomaankaan käyttöön, kun se toimii heidän omana promootionaan eikä ulkopuolinen harjoita kuvien avulla liiketoimintaa. Kirjaston bibliografinen luettelo ei ole kaupallinen hanke, mutta se saattaa oikeudenhaltijoiden näkökulmasta olla niin laajaa ja systemaattista, että siitä halutaan jotain korvausta.

Ilman lupaa kansikuvia voi käyttää lähinnä silloin, kun voi vedota lain sitaattioikeuspykälään. Se kuitenkin edellyttää, että sivustolla on omaa tekstiä, jossa käsitellään niitä julkaisuja, joihin kuvilla halutaan viitata. Pelkkä viihdekäyttö ei tee kansikuvasta sitaattia.

Riittävän vanhat kannet muuttuvat tekijänoikeudellisesti vapaiksi, kun graafikon tai muun kuvantekijän kuolemasta on yli 70 vuotta.

Heikki Poroila 15.4.2013