Otsikko
Miten voisi etsiä tehokkaasti kirjaston palveluista jazz nuotteja, joiden säveltäjien kuolemasta on kulunut jo 70-vuotta, eli ns. "teostovapaata" materiaalia?

Kysytty

Miten voisi etsiä tehokkaasti kirjaston palveluista jazz nuotteja, joiden säveltäjien kuolemasta on kulunut jo 70-vuotta, eli ns. "teostovapaata" materiaalia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet -verkkokirjastosta ei löydy (ainakaan kaikkien) tietoa säveltäjien syntymä ja kuolinvuosista, se tieto pitää etsiä muista luotettavista lähteistä. Yksi lähde on Sibelius-akatemian Muhi – Musiikinhistorian verkkosivut. Muhi sisältää musiikinhistoriallisten artikkelien tietokannan sekä suppean yleisesityksen länsimaisen taidemusiikin historiasta. Muhin sisältö on referoitua ja korkeatasoista edustaen parasta suomalaista tietämystä. Muhin artikkeleissa on säveltäjien syntymä- ja kuolinvuosia. Vaikkapa J.W.Bachinkin, jota pidetään jazz-musiikin "kantaisänä", häneltähän ovat peräisin monet Jazzin tahtilajit kuten 2/4,4/4 ja 6/8. Kaikki 12 jazz-musiikissa käytettyä sävellajia ovat muuten myös peräisin Bachilta.

Muhin osoite on http://muhi.siba.fi/xwiki/bin/view/Muhi/WebHome

Tässä en ole edes yrittänyt vastata kysymykseen "Miten löydän "teostovapaat" nuotit, koska sitä ei edes kysytty. Suositan kuitenkin varmistumaan tekijänoikeutta koskevan tiedon oikeellisuudesta.

Pari linkkiä, josta voi olla hyötyä: http://www.kirjastot.fi/fi-FI/foorumit/Thread.aspx?threadId=d5bf641d-23… (keskustelua tekijänoikeuksista)

http://mediakasvatus.kirjastot.fi/tekijanoikeus (tietoa tekijänoikeuksista ja linkkejä tietolähteisiin.