Löytyykö Robert Frostin runoa "Nothing Gold Can Stay" suomeksi ja jos löytyy, voiko suomennosta käyttää käännöksessä vai tarvitaanko käyttöön lupa? Ts…

Kysytty

Löytyykö Robert Frostin runoa "Nothing Gold Can Stay" suomeksi ja jos löytyy, voiko suomennosta käyttää käännöksessä vai tarvitaanko käyttöön lupa? Ts. täytyykö kääntää uudelleen, jottei tekijänoikeuksia poljeta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kansallisbibliografia Fennicasta http://fennica.linneanet.fi ,joka sisältää tiedot Suomessa painetuista kirjoista ei anna tekijältä yhtään julkaisua. Yksittäistä runoa esimerkiksi useamman runoilijan valikoimateoksesta ei tietokannoista yleensä löydä, koska runojen nimiä ei ole tallennettu.

Tähtien väri - valikoima amerikkalaista runoutta, Ville Repo WSOY 1992 sisältää valikoiman suomennettuja runoja mm. Robert Frostilta muttei kysymääsi. Runoilijoiden nimet on tässä tapauksessa tallennettu Plussa-aineistohakuun http://www.libplussa.fi muttei Fennicaan.

Tekijänoikeuslain 1§:n mukaan sillä, joka on luonut kirjallisen tai taiteellisen teoksen, on tekijänoikeus teokseen. Tämän mukaan käyttöön siis tarvittaisiin lupa.