Otsikko
Kirjasto- ja tietopalvelujen merkonomiopinnoissa työstän aihepakettia verkkokirjastoon tarjottavaksi. Voinko käyttää kirjojen kansikuvia mukana työssäni?…

Kysytty

Kirjasto- ja tietopalvelujen merkonomiopinnoissa työstän aihepakettia verkkokirjastoon tarjottavaksi. Voinko käyttää kirjojen kansikuvia mukana työssäni? Kyllähän niitä siellä on, mutta tarvitaanko siihen jokin erillinen lupa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilman lupaa voi kirjojen kansikuvia käyttää vain siinä tapauksessa, että voi vedota lain sitaattipykälään (22). Jos tekstissä esitellään jotain kirjaa, on perusteltua vedota §22:een ja havainnollistaa käsiteltyä kirjaa sen kansikuvalla. Oikeustapauksia tällaisen toiminnan laillisuudesta ei kuitenkaan ole. Kun kysyjä ei tarkemmin kuvaile, missä tarkoituksessa hän kansikuvia käyttää, luvallisuuteen on vaikea ottaa kantaa. Puhdas "viihdekäyttö" on joka tapauksessa aina luvanvaraista.

Verkossa on hiljaisesti hyväksytty (eli oikeudenhaltijat eivät puutu asiaan) tuotteiden kansikuvien hyödyntäminen myös muussa kuin sitaattimielessä, kun oikeudenhaltijat kokevat käytön joko merkityksettömäksi tai itselleen hyödylliseksi. Tällaisen hiljaisen hyväksymisen olosuhteet eivät kuitenkaan tarkoita, että toiminta olisi täysin lain mukaista, siitä ei vain tule mitään seuraamuksia.

Heikki Poroila 18.11.2012