Saako poistoon/roskiin menvästä kirjasta tehdä myytävän uusiotuotteen?

Kysytty

Saako poistoon/roskiin menvästä kirjasta tehdä myytävän uusiotuotteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Riippuu hiukan siitä, mitä ilmaisulla "myytävä uusiotuote" tarkoitetaan. Jos kirja vain kunnostetaan sen sisältöön puuttumatta, ei ole tekijänoikeudellista estettä myydä kunnostettua nidettä edelleen.

Vähintään harmaalle alueelle siirrytään, jos "uusioiminen" tarkoittaa sisällön karsimista tai esimerkiksi useasta julkaisusta otettujen osien yhdistämistä yksiin kansiin. Sellainenkaan ei välttämättä ole laitonta, jos tyydytään leikkaamaan ja liimaamaan. Lopputuloksen osalta ei kuitenkaan saa jäädä epäselvyyttä siitä, kuka minkäkin osan tehnyt tai mitkä osat eivät alunperin ole kuuluneet yhteen.

Yleisesti ottaen oikeudenhaltijan oikeudet laillisesti myytyyn teoskappaleeseen raukeavat. Moraaliset oikeudet kuitenkin säilyvät kaikissa olosuhteissa, joten niitä ei "uusioinnin" yhteydessä saa loukata (esimerkiksi piilottaa tekijän nimeä).

Heikki Poroila 12.2.2012