Voisitteko neuvoa, miltä taholta voisin tiedustella teosvinkkejä lukutuokiotilanteisiin vanhuksille?

Kysytty

Voisitteko neuvoa, miltä taholta voisin tiedustella teosvinkkejä lukutuokiotilanteisiin vanhuksille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensisijaisesti neuvoisin kysymään ko. vanhuksilta itseltään.

Lisäksi voisitte kysellä esimerkiksi eri kirjastoista. Uskoisin, että henkilökunnasta ainakin vähän varttuneemmalla väellä on hyviä vinkkejä.

Sinänsähän ikä ei vaikuta lukumieltymyksiin vaan eri ihmisten erilaiset kiinnostuksenkohteet.

Usein, ei suinkaan aina, muistelmat viehättävät vanhempaa lukijaa, onhan hänellä jo perspektiiviä ymmärtää elettyä elämää.

Ette tarkentanut kysymyksessänne sitä, minkä tyyppisestä tilaisuudesta on kyse. Jos toivoisitte hyvin lyhyitä ja yksinkertaisia juttuja, joihin kuulijat mahdollisesti osallistuisivat, voisi Kirsti Koivulan kirjat olla sopivia. Erityisesti mainitsisin näistä Iltamme iloksi : ikinuorten virikekirjan. Murrejutut ja Suomen heimojen eroja käsittelevät kirjat vaikuttavat suosituilta, esim Sinikka Nopolan uusin Se on myähästä ny ja vähän vanhempi Ei tehrä tästä ny numeroo.

Vielä painottaisin sitä, että vanhukset ovat todella erilaisia lukijoita. He ovat ehkä elämänsä varrella muodostaneet mielipiteitä ja päässeet selville omista mieltymyksistään. Toisaalta kuitenkin ikä saattaa tuoda tiettyä avarakatseisuutta ja kykyä nauttia erilaisista asioista.