Otsikko
Margaret Barker:Enkelit taivaan. 2005. Kenen maalaus on kirjan kannessa. Tietäisikö joku!?

Kysytty

Margaret Barker:Enkelit taivaan. 2005. Kenen maalaus on kirjan kannessa. Tietäisikö joku!?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Enkelit taivaan -kirjan kansikuvana on käytetty osaa 1300-luvun lopulta peräisin olevan tuntemattoman, otaksuttavasti englantilaisen tai ranskalaisen taiteilijan maalauksesta, joka on oikeanpuoleinen paneeli ns. Wiltonin diptyykissä. Maalauksen valmistumisvuosi on epäselvä, mutta siihen sisältyvä heraldiikka osoittaa, että se on maalattu vuoden 1395 jälkeen. Diptyykin vasemmassa paneelissa nähdään kuningas Rikhard II kolmen suojeluspyhimyksensä kanssa, minkä vuoksi on otaksuttu, että maalaus on tehty ennen kuin Rikhard syöstiin vallasta vuonna 1399.

Lähde:
Hugh Honour & John Fleming, Maailman taiteen historia

Kuva Wiltonin diptyykistä, joka on nykyään National Galleryssa Lontoossa:
http://www.nationalgallery.org.uk/paintings/english-or-french-the-wilto…