Englantilainen dekkari, jossa selvitetään Pieter Prueghelin maalauksen aitoutta tai epäaitoutta. En muista tekijää enkä kirjan nimeä, osaisikohan…

Kysytty

Englantilainen dekkari, jossa selvitetään Pieter Prueghelin maalauksen aitoutta tai epäaitoutta. En muista tekijää enkä kirjan nimeä, osaisikohan kirjastonhoitaja auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mahtaisikohan kyseessä olla Michael Fraynin romaani Päistikkaa? Varsinainen dekkari se ei ole, mutta salapoliisikertomuksen henkeä siitä kyllä löytyy.

"Martin Clay ja vaimonsa Kate ovat omanarvontuntoisia kaupunkilaisia ja hyväksyvät vastentahtoisesti kesänaapurinsa Tony Churtin ja tämän nuoren vaimon päivälliskutsun. Mitä yhteistä heillä voisi olla näiden maajussien kanssa, olkoonkin että kartano on suuri ja komea? Isännällä on kuitenkin heille tehtävä: voisiko Martin vilkaista paria taulua ja arvioida ne? Ällistyksekseen Martin huomaa tuijottavansa mielestään mittaamattoman arvokasta mestariteosta 1500-luvulta. Saattaakseen sen suuren yleisön ulottuville - ja pelastaakseen kertaheitolla oman taloutensa - hän päättää saada sen käsiinsä. Mutta onko se todella aito Bruegel?"

1 ääntä

Kommentit

Kuulostaa hyvinkin kyseiseltä kirjalta. Käynpä kirjastossa tsekkaamassa. Kiitos!