Gallen-Kallelan omakuva "Uffizin galleriaa varten" on Espoossa taiteilijan museossa pistäydyttyään useissa näyttelyissä vuosikymmenten mittaan. Onko teos toisinto siitä, joka toimitettiin tilaajalle Italiaan, vai jäikö galleria ilman toivomaansa teosta? Sen kerrotaan olevan (olleen?) ainoa suomalainen työ muotokuvagalleriassa.
Vastaus
Onni Okkonen kirjoittaa kirjassaan A. Gallen-Kallela : elämä ja taide "Uffizi-muotokuvasta" seuraavasti: "Kokonaisuudessaan tämän kauden taiteellinen tuotanto on vähäistä. Öljymaalauksista huomattavin on ns. 'Uffizi-muotokuva' (öljym. kankaalle 50 x 39,5 cm, merk. Gallén 1916), omakuva, joka lienee toisin ajoin aiottu vain esityöksi kysymyksessä olevaan tarkoitukseen ja toisin ajoin ehkä lopulliseksikin – mitään muuta lopullisempaa ei kyllä syntynyt eikä myöskään tilausta liene myöhemmin kyselty italialaiselta taholta. -- Olisi tosiaankin toivonut, että maalari olisi tämän perusajatuksensa pohjalla valmistanut lopullisen taulun ja että se olisi joutunut aiottuun paikkaansa." (s. 798)
Gallen-Kallelan Museon Facebook-julkaisun mukaan "Todennäköisesti ensimmäisen maailmansodan epävakaista oloista johtuen omakuva jäi Suomeen". (Akseli Gallen-Kallelan Omakuva... - Gallen-Kallelan Museo | Facebook)
Näiden lähteiden perusteella Gallen-Kallelan Museon Omakuva Firenzen Uffizi-galleriaa varten ei ole toisinto, vaan alkuperäinen – ja sekin on mahdollisesti ainoastaan luonnos toteuttamatta jäänyttä lopullista työtä varten – eikä italialainen taidemuseo koskaan tilaamaansa muotokuvaa saanut.
Kommentit
Italialaisten tilaus (1915) ja teoksen esittely helsinkiläisen taidesalongin näyttelyssä (1919) mainitaan sen ajan sanomalehdissä. Jotkut niistä siteeraavat Italian opetusministerin kirjettäkin.
https://digi.kansalliskirjasto.fi/search?query=uffizi%20gallen-kallela&…
Kommentoi vastausta