Olen kuullut tai jostain lukenut, ettei hypnotisoitua ihmistä pysty käskemään toimimaan vastoin vahvaa periaatetta, esimerkiksi vaikka kasvissyöjää syömään…

Kysytty

Olen kuullut tai jostain lukenut, ettei hypnotisoitua ihmistä pysty käskemään toimimaan vastoin vahvaa periaatetta, esimerkiksi vaikka kasvissyöjää syömään pihviä. Johtuuko tämä enemmän hypnotisoijien omista säännöistä vai onko se käytännössä mahdotonta (eli hypnotisoitu ei tee pyydettyä asiaa)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hypnoosi on tajunnan tilaan liittyvä ilmiö, jonka syistä ja luonteesta ollaan tutkijoiden piirissä edelleen voimakkaasti montaa eri mieltä. Koska laajasti hyväksyttyä tieteellistä hypnoosin selitystä ei ole, on kenenkään vaikea ottaa perusteltua kantaa kysymykseen siitä, voiko ihmisen pakottaa hypnoosissa toimimaan vastoin voimakkaita periaatteitaan.

Suomenkielisen Wikipedia-artikkelin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Hypnoosi) teksti antaa suppean yleiskuvan hypnoosiin liittyvistä erilaisista näkemyksistä. Koska hypnoosia pidetään sosiaalisena vuorovaikutustilana, hypnotisoijan ja hypnotisoitavan välinen suhde määrittänee pitkälle sen, kuinka voimakkaasti ihmisen aivot alistuvat suggestioon. Erilaisissa näytöksissä on ollut tapauksia, joissa ihmiset on saatu esimerkiksi riisuutumaan vähiin vaatteisiin julkisesti. En itse löytänyt todistettuja tapauksia siitä, että esimerkiksi vegaani olisi saatu syömään liharuokaa.

Vaikka vaikuttaa siltä, että hypnoosin tehokkuus edellyttää aina yhteistyötä hypnotisoitavan suunnalta, lienee mahdotonta todistaa, ettei myös pakottava suggestio olisi joissakin olosuhteissa mahdollista. Ilmiötä on tutkittu vielä niin vähän, että tieteelliset vastaukset puuttuvat.

Todennäköistä kuitenkin on, että ainakin hypnoosia lääketieteellisenä apuvälineenä käyttävät lääkärit ovat ammattieettisesti sitoutuneita siihen, ettei suggestiota käytetä potilaan tahdon murtamiseen tai sen vastaisesti. Viihdehypnoosin puolella tällaista tiukkaa eettistä säännöstöä ei sen sijaan välttämättä noudateta.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto