Jos pistää kanan tai kukon selälleen ja heinän kurkun päälle, ne eivät nouse ylös niin kauan kuin heinä on kurkun päällä. Pitääkö muka paikkansa? Mistä…

Kysytty

Jos pistää kanan tai kukon selälleen ja heinän kurkun päälle, ne eivät nouse ylös niin kauan kuin heinä on kurkun päällä.
Pitääkö muka paikkansa? Mistä tämmöinen uskomus tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uskomus vaikuttaisi todella pitävän ainakin osin paikkansa. Oxford Dictionary of Animal Behaviourin (2006) mukaan ainakin kanoja, liskoja ja lampaita voidaan hypnotisoida pitelemällä eläintä paikallaan. Eläin saattaa tällöin esittää kuollutta sulkemalla silmänsä ja olemalla täysin liikkumatta. Reaktion nähdään olevan eläimen puolustuskeino, sillä usein petoeläimet jättävät kuolleena pitämänsä saaliin rauhaan. Hetken liikkumattomuuden jälkeen eläin herää hypnoosistaan ja hakeutuu turvaan.

The Animal Mind -teoksessa kuolleen jäljittelyn kerrotaan olevan yleistä lentokyvyttömillä linnuilla. Teoksen mukaan kanoja on tieteellisissä kokeissa hypnotisoitu pitämällä kiinniotettuun lintuun katsekontakti. Kun kana on sitten varovasti silmiään raottamalla varmistanut, ettei sitä enää katsota, se on herännyt ja paennut paikalta.

Kanan hypnotisointiin vaikuttaisi olevan monia tapoja, mutta löytämissäni lähteissä ei mainittu kysymyksessä esitettyä tapaa laittaa heinä kanan tai kukon kaulalle. Lähimpänä tätä uskomusta vaikuttaisi olevan kanojen hypnotisointia käsittelevässä Wikipedia-artikkelissa esitetty tapa, jossa kana asetetaan maahan selälleen ja vedetään viivaa sormella kanan kaulalla heltasta alaspäin.

Lähteet:

McFarland, David. 2006. Oxford Dixtionary of Animal Behaviour. Oxford University Press. 48, 101.

Gould, James L. & Gould, Carol Grant. 1994. The Animal Mind. Scientific American Library. 135-136.

Wikipedia. Chicken hypnotism. http://en.wikipedia.org/wiki/Chicken_hypnotism

Ohjeet kanan hypnotisointiin: Enright, Dominique. Poikien kirja : Maailman parhaat temput. 2006. Gummerus.