Onko olemassa jotain (kirjallista) lähdettä, josta löytyisi tietoa siitä, miten kotieläimet muodostavat aineenvaihduntansa avulla niille syötettävistä rehuista…

Kysytty

Hei! Onko olemassa jotain (kirjallista) lähdettä, josta löytyisi tietoa siitä, miten kotieläimet muodostavat aineenvaihduntansa avulla niille syötettävistä rehuista kotieläintuotteita (liha, maito, kananmuna)? Yksinkertaistettuna miten lehmä esimerkiksi muuttaa syömänsä säilörehun kuidut maidon rasvaksi jne. Lähde voi vaikka olla englanninkielinen (ja todennäköisesti onkin). Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla on sekä nettilähteitä että muutama kirja aiheesta. Kirjoista on linkit Eepos-verkkokirjastoon teosten saatavuuteen.

Kirjoja

Lypsylehmän ruokinta : ProAgria Keskusten Liiton Tieto Tuottamaan 133
Sian ruokinta ja hoito : ProAgria maaseutueskusten liiton julkaisuja
Helena Telkänranta: Kanojen maailma, s. 124 kanan ruuansulatuksesta ja munan syntymisprosessista

Nettisivuja

Maidon alkutuotanto - Opetushallitus

Sanna ja Mari Timosen opinnäytetyön sivulla 10 sian ruoansulatuksesta ja ravintoaineiden imeytymisestä

Ruokatiedon nettisivuilla on suomeksi jonkin verran tietoa asiasta:
Lehmän ruoansulatuksesta ja ravinto-opista
Kanan ruoansulatus ja muniminen
Sian ruoansulatus

Englanniksi asiasta löytyy hiukan konkreettisemmin niinkuin epäilitkin:

Chickens and More: How Do Chickens Make Eggs? Egg Laying Explained

4-H Learning Network: How does a hen make an egg?

Highlights Kids: How do cows produce milk?

Dairy council: From Grass To Glass

U.S. food and drug administration: How Cows Eat Grass

University of Minnesota: The ruminant digestive system