Otsikko
Jyväskylän Tikkakoskella on paikka nimeltä Tunnelinmäki. Se on metsäinen mäki ja siellä on jonkinlaisen maanalaisen rakennelman rauniot. Mitä siellä on maan…

Kysytty

Jyväskylän Tikkakoskella on paikka nimeltä Tunnelinmäki. Se on metsäinen mäki ja siellä on jonkinlaisen maanalaisen rakennelman rauniot. Mitä siellä on maan alla ollut ja milloin? Kuinka suuri maanalainen rakennelma lienee ollut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tikkakosken tehtaan toimintaa on ollut vuosina 1893-1986. Sen perusti Luonetjoen padotun yläkosken, sahan ja jauhomyllyn maa-alueelle insinööri Gabriel Wilhelm Martin Stenij. Aluksi oli sahatoimintaa, myöhemmin tuotantoon on kuulunut sahojen ja myllyjen koneosia, aseita (mm. Suomi-konepistooli, josta on käytetty nimeä "Maailman paras ase"), auton liukuestenastoja ja Tikka-ompelukone.
Vuonna 1939 aloitti toimintansa kallioon louhitussa tunnelissa ammustehdas, jossa valmistettiin armeijalle 12,7 mm lentokoneenkonekiväärien ja 20 mm panssaritorjuntakiväärien ammuksia. Näiden lataustyö tapahtui tunnelitehtaan lähistöllä useissa erillisissä rakennuksissa räjähdysvaaran minimoimiseksi. Tämä tieto löytyy teoksesta
Mäkinen, Martti: Oy Tikkakoski ab : 90 vuotta metalliteollisuutta Tikkakoskella 1893-1983 (1983)
Muita kirjoja:
LAITAKARI, A. V.: Kertomus Tikkakosken tehtaan 50-vuotisesta toiminnasta 1893-1943 (1943)
HYYTINEN, Timo: Tikkakosken aseet 1918-1990 (2011)
Nimimerkki pampu kertoo muistojaan tunneliasiasta Tiede-lehden keskustelupalstalla
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?p=358722&sid=dd7ce0026d4e…
Tikkakoskella aikoinaan koulua käyneet kertovat, että tunnelin raunoiden läheisyydessä leikkiminen oli lapsilta ehdottomasti kielletty.

20 ääntä

Kommentit

Markku Lyhty Vehniältä kertoi, että tässä kirjassa vuodelta 1943 olisi julkaistu kuva insinööri Martin Stenij´n autosta. Kirjaa on hyvin vaikea löytää antikvariaateista. Onko mahdollista saada kopio tuosta autokuvasta sähköisessä muodossa? Voisin sitten yrittää ystävieni kanssa määrittää auton merkin ja vuosimallin. Näin voisin katsoa josko kertomus ja kuva tukevat toinen toisiaan.

Terveisin

Juha Kaitanen
Sipoo