Otsikko
Mitä tarkoittaa sana ; MUSKO

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana ; MUSKO

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhan Tohmajärven historia -kirjassa on maininta, että osa Tohmajärven alueen paikannimistä ovat lappalaisperäisiä niin kuin Musko. Vielä 1500-luvulla alueella oli paimentolaiselämää viettäviä lappalaisia ennen karjalaisasutuksen aikaa.

Kielen harrastajatutkija Ilmari Kosonen on tutkinut paikannimiä ja niiden alkuperää. Hän on tullut siihen tulokseen, että Tohmajärven Muskon kylän nimi tarkoittaa 'majavaa', perimmältään majavan haustaa eli majavanhajukkeen kansainvälistä, muinaisintian sanskriitin kielestä tullutta nimitystä, myskiä. Hän kumoaa lappalaisperäisen alkuperän.

Nimi Musko tuli Tohmajärvelle, kun Tohmajoen ja Purujoen ja soiden rajamaille perustettiin Isojaon seurauksena ensimmäinen tila, joka on tunnettu sittemmin Muskon hovina. Tämän Muskon lisäksi on vielä Kemien Musko.

Ilkka Kosonen pitkä artikkeli on ilmestynyt Uutis-Alasin-lehdessä 4.8.2010, s. 3.

Lähteet:
Ilkka Kosonen pitkä artikkeli on ilmestynyt Uutis-Alasin-lehdessä 4.8.2010, s. 3.

Jaana Juvonen: Vanhan Tohmajärven historia. 1990, s. 39.

Uutis-Alasin-lehti on Joensuun seutukirjaston maakuntaosastolla ja artikkelista saa kopion lähimpään kirjastoosi halutessasi.