Jos tekee hankintatoiveen ja kirjasto tilaa ko. teoksen, kauanko tilaushetkestä (siis siitä että kirjastotietokannassa lukee "hankinnassa" / "tilattu" tms.)…

Kysytty

Jos tekee hankintatoiveen ja kirjasto tilaa ko. teoksen, kauanko tilaushetkestä (siis siitä että kirjastotietokannassa lukee "hankinnassa" / "tilattu" tms.) menee suunnilleen siihen, että kirja on hyllyssä saatavissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiaan on mahdotonta antaa vastausta kovin tarkkaan, koska se riippuu ihan kirjasta. Hankintaosastolla oleva kollega arveli, että saapumisessa voi hyvin kulua toiveen jättämisestä pari kuukautta, koska kirja tulee ensin kirjastojen valintalistalle, lähtee vasta listan sulkeuduttua tilauksena, toimituksessa menee oma aikansa ja sitten vielä aineiston käsittelyssä lainauskuntoonkin vielä kestää.

Pahimmillaan kirjan saapumisessa voi mennä montakin kuukautta, mutta se tosiaan riippuu ihan kokonaan siitä, mistä kirja hankitaan ja miten eri vaiheet sattuvat osumaan kohdalleen. Jos tilattuja kirjoja tulee kerralla suuri määrä, osa saattaa odottaa pidempään käsittelyä lainauskuntoon. Toisaalta kysytyt kirjat saatetaan käsitellä nopeutetusti.

Nopeasti toiveet tulevat toki silloin, kun toivottu kirja on jo valmiiksi tilattu kirjastoon. Esimerkiksi meillä Helmet-kirjastoissa otetaan automaattisesti lähes kaikki tarjolla oleva suomenkielinen kaunokirjallisuus, joka valitaan usein jo ennen kuin kirja on ilmestynytkään.