Otsikko
Jos on varannut aineistoa Helmetissä, mitä tarkoittaa esimerkiksi tieto "VARAUS 77 / 83 "? Voiko jotenkin arvioida milloin aineistonsa saa?

Kysytty

Hei! Jos on varannut aineistoa Helmetissä, mitä tarkoittaa esimerkiksi tieto "VARAUS 77 / 83 "? Voiko jotenkin arvioida milloin aineistonsa saa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Se tarkoittaa sitä, että kyseisestä kirjasta / elokuvasta / cd-levystä jne. on tehty kaikkiaan 83 varausta. Sinun edelläsi jonossa on vielä 76 lainaajaa. Eli olet jonossa kohdassa 77. Luku muuttuu sitä mukaa kuin varausjono etenee. Voit seurata siitä, milloin varaus tulee sinulle.

Arviointi on hieman vaikeaa. Pitäisi tietää, kuinka monta kappaletta kaiken kaikkiaan kyseistä aineistoa on ja kuinka paljon on bestsellereitä (mikäli on kyse kirjasta). Jokainen lainattava kirja saattaa olla lainassa neljä viikkoa, elokuva taas viikon. Aineiston siirtymiseen lainaajalta toiselle on laskettava noin viikko. Kun ottaa huomioon kaikki nämä seikat, voi saada arvion siitä, kuinka pian saa varauksen käsiinsä.