Minulla on ollut kaksi varausta useita kuukausia. Miten voin seurata varaukseni tilaa? Mitä tarkoittaa varauksen tilan merkintä 24/141 tai toisessa 563/752 ?

Kysytty

Hei,
minulla on ollut kaksi varausta useita kuukausia. Miten voin seurata varaukseni tilaa? Mitä tarkoittaa varauksen tilan merkintä 24/141 tai toisessa 563/752 ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varausten tilaa voi seurata helmet-sivustolta www.helmet.fi. Sivun oikeassa ylälaidassa lukee Omat tietoni ja sieltä pääsee näkemään omat lainat ja varaukset. Varauksen kohdalla lukee aina tila eli varauksen sijainti varausjonossa. Jos varauksen tila on "matkalla", on varaus tulossa asiakkaan noutokirjastoon. Jos tila on "noudettava viimeistään xx", varauksen voi käydä noutamassa kirjastosta mainittuun päivämäärään mennessä.

Merkintä 24/141 tarkoittaa sitä, että kirjaan on tehty kaiken kaikkiaan 141 varausta. Ensimmäinen numero tarkoittaa asiakkaan sijaintia varausjonossa. Toiseen kirjaan varauksia on tällä hetkellä tehty yhteensä 752, ja tässä varausjonossa teidän sijaintinne on 563. Nämä numerothan muuttuvat koko ajan, kun varausjono liikkuu.

16 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Minun varaukseni tila on 4/3. Mitähän se sitten tarkoittaa? Kirjan kohdalla lukee, että siihen on kolme varausta.