Haluan tietoa tutkimuksista, kirjoista, lehdistä ja muista mahdollisista tietolähteistä, joissa käsitellään aihetta päiväkotien viihtyvyys työntekijöiden ja…

Kysytty

Haluan tietoa tutkimuksista, kirjoista, lehdistä ja muista mahdollisista tietolähteistä, joissa käsitellään aihetta päiväkotien viihtyvyys työntekijöiden ja lasten kannalta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston Plussa-tietokannasta lötyi aiheestasi seuraavia kirjoja:
Työ ja ihminen--työympäristötutkimuksen aikakauskirja 4/98--Uudet työorganisaatiot ja muuttuvat työn vaatimukset, Työterveyslaitos, Helsinki, 1998, 12. vsk., S. 269-364,// Keskinen, Soili: Päiväkotihenkilöstön sisäisten mallien yhteys työviihtyvyyteen, työn rasittavuuteen ja ammatti-identiteettiin, Turun yliopisto, Turku, 1990// Päiväkoti työyhteisönä, Soili Keskinen, Nana Virtanen (toim.), Helsingin yliopisto, [Helsinki], 1999// Siren-Tiusanen, Helena:Saako lapsi nukkua, liikkua ja elää omassa rytmissään--näkökulmia nuorimpien päiväkotilasten kuormittuvuuteen, Likes-tutkimuskeskus, Jyväskylä, 1996// Lahikainen, Anja Riitta: Uuteen päivähoitoon?--tutkimus päiväkodin sosiaalisen organisaation muuttamisesta, vastarinnasta ja kehittämisestä, Gaudeamus, Helsinki, 1991// Onko lapsen hyvä olla päivähoidossa?--puheenvuoroja päivähoidosta, Eeva Huttunen, Pirkko Niiranen (toim.),Kustannuskiila, Kuopio, 1989.

Aleksi-tietokannasta (artikkeleiden viitetiedot) löytyi seuraavia artikkeleita: Ojala, Satu: Lapsi oppii ja viihtyy raikkaassa sisäilmassa, Allergia & astma, 1999 ; 1 ; 23-24 // Saarnio, Merja: Lapsen päiväkotiväsymys herättää kysymyksiä, Lastentarha, 1994 ; 2 ; 36-38 // Kemppainen, Eeva: Kun työyhteisö voi hyvin lapsikin viihtyy, Lastentarha, 1994 ; 1 ; 28-31// Keskinen, Soili: Päiväkotityössä viihdytään ja rasitutaan : päiväkotihenkilöstön työn rasittavuutta ja työssä viihtyvyyttä säätelevät tekijät, Sosiaaliturva, 1990 ; 18 ; 870-874 //Poisalo, Tiina: Päiväkoti avasi puhekanavia, Työ-terveys-turvallisuus, 1999 ; 4 ; 24-25// Läärä, Arja: Työstressi japanilaisilla ja suomalaisilla lastentarhanopettajilla, Psykologia, 1993 ; 5 ; 343-348, 408-409 // Vainikainen, Tuula: Aikuisen ammatillinen hyvinvointi koituu lapsen parhaaksi, Lapsen maailma, 1990 ; 9 ; 18-19//
Parviainen, Jari:Työtyytyväisyys päiväkodissa, Lapset ja yhteiskunta , 1985 ; 5 ; 330// Friman, Terhi NIMEKE: Vietnamilainen Thy viihtyy päiväkodissa, Lapsen maailma. - Helsinki : Lastensuojelun keskusliitto. ISSN 0786-0188. 54 (1995) : 4, s. 8-9.

Em. kirjojen ja lehtien saatavuuden voit tarkistaaa Plussa- ja Lehdet-tietokannasta (www.lib.hel.fi) tai ottamalla yhteyttä lähimpään kirjastoosi.

Lisäksi aiheestasi löytyy Linda-tietokannasta (tieteelliset kirjastot) seuraavia kirjoja, joita voit tarvittaessa pyytää kaukolainaksi: Martikainen Riitta: "Ihan aina mie en tykkää mut joskus mie tykkään": tutkimus esikouluikäisten lasten viihtyvyydestä päiväkodissa, Proseminaarityö, Joensuun yliopisto, 1994// Anttila, Maila NIMEKE: Voimavarojen supistusten vaikutukset päiväkotien toimintaan ja johtajien henkiseen hyvinvointiin,: Kuopio, 1996 ULKOASU: 95, [5] s. : kuv., taul. OPINNÄYTE: Pro gradu -työ : Kuopion yliopisto, Terveyshallinnon ja -talouden laitos// Kalliolähde, Marja : Porin kaupungin päiväkotien hoito- ja kasvatushenkilöstön työtyytyväisyydestä ja siihen vaikuttavista seikoista / Marja Kalliolähde, Tytti Koivu JULKAISTU: [Turku], 1992 ULKOASU: 100, [58] lehteä OPINNÄYTE: Pro gradu -työ : Turun yliopisto, kasvatustiede.

Halutessasi lisää tutkimuksia aiheesta, sinun kannattaa ottaa yhteyttä STAKESin tietopalveluun, siltasaarenk. 18 A, 5. krs.,00530 Helsinki, puh. 39672414, www.stakes.fi