Haluaisin varata kirjoja opiskelukäyttöön. Miten järjestelmä toimii? Tarvitseeko tilata kirjastokortti? Ja mistä sen voi lunastaa? Entäpä miten…

Kysytty

Hei! Haluaisin varata kirjoja opiskelukäyttöön. Miten järjestelmä toimii? Tarvitseeko tilata kirjastokortti? Ja mistä sen voi lunastaa?

Entäpä miten varausjärjestelmä toimii?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saat kirjastokortin ja tunnusluvun mistä tahansa Helmet-kirjastosta ilmoittamalla osoitteesi ja esittämällä kirjaston hyväksymän voimassaolevan henkilötodistuksen, jossa on valokuva ja henkilötunnus. Kirjastojen yhteystiedot näet HelMet-palvelusivustolta kohdasta Kirjastot.

Alle 15-vuotias saa kirjastokortin huoltajan tai toisen täysi-ikäisen vastuuhenkilön kirjallisella suostumuksella. Voit nopeuttaa uuden kirjastokortin saamista tuomalla kirjastoon valmiiksi täytetyn kirjastokorttihakemuksen. Hakemuslomake löytyy alla olevasta linkistä.

http://www.helmet.fi/fi-FI/Info/Asiakkaana_kirjastossa/Kirjastokortti_j…

Jos olet täyttänyt 15 vuotta, voit tallentaa tietojasi etukäteen kirjaston asiakasrekisteriin alla olevalla lomakkeella.

https://luettelo.helmet.fi/selfreg*fin~S9

Kun sinulla on kirjastokortti ja siihen liitetty tunnusluku ja haluat lainata aineistoa, joka on lainassa tai jota ei ole lähikirjastossasi, voit tehdä siihen itse varauksen Helmetissä. Varauksesi lähetetään valitsemaasi kirjastoon mahdollisimman nopeasti. Varaaminen on maksutonta. Kun haet kirjastokorttisi, henkilökunta voi vielä tarkemmin opastaa varauksen tekemisessä.

Henkilökuntakin voi tehdä varauksen puolestasi kirjastossa tai puhelimessa. Tällöin tarvitaan kirjastokorttisi tai sen numero.

Voit myös soittaa kirjastoon ja varata hyllyssä olevaa aineistoa. Puhelimitse varattua aineistoa ei lähetetä toiseen kirjastoon. Nouda varaus kirjastosta, johon olet soittanut.

Lisää tietoa varaamisesta voit lukea alla olevasta linkistä.

Tervetuloa kirjastoon!

http://www.helmet.fi/fi-FI
http://www.helmet.fi/fi-FI/Info/Asiakkaana_kirjastossa/Kirjastokortti_j…