Haluaisin kuulla Elmiira-nimestä historiaa ja muuta tietoa.

Kysytty

Hei,

haluaisin kuulla Elmiira-nimestä historiaa ja muuta tietoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelun mukaan Elmiira on varsin harvinainen nimi, joka on annettu alle 66 lapselle. Melkein kaikki Elmiira-nimiset ovat syntyneet 1980-luvulla tai sen jälkeen. Alle viisi lasta lasta on saanut sen nimekseen vuosina 1900-1919. Täsmällisen luvun puuttuminen johtuu juuri 1900-luvun alun Elmiiroista. Näin pientä lukua ei ilmoiteta täsmällisesti.

https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/

Kirjaston lähteistä Elmiira-nimeä ei löytynyt tavallisista etunimioppaista eikä myöskään harvinaisempien etunimien luetteloista. Eniten Elmiira-nimeä muistuttaa nimi Elmi, jonka Elma-nimen kanssa arvellaan olevan joko Ihanelman ja Thelman lyhennelmiä tai  lyhennelmä nimestä Else-Marie (Tanska)  tai nimestä Elisabet-Mary (Englanti). Elmi voi olla myös lyhennelmä Elmiina-nimestä. (Lähde: Uusi etunimikirja: Aadasta Äijöön / Liisa-Maria Patjas, Katleena Kortesuo).

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit