Etsin suomenkielistä nimeä kalalle, jota englanniksi kutsutaan nimellä sheepshead porgy. Löysin Internetistä tälle latinankielisen nimen Calamus penna(?),…

Kysytty

Hei! Etsin suomenkielistä nimeä kalalle, jota englanniksi kutsutaan nimellä sheepshead porgy. Löysin Internetistä tälle latinankielisen nimen Calamus penna(?), mutta Markku Varjon teoksesta Maailman kalojen nimet löydän vain Calamus pennatulan, joka vaikuttaa olevan eri kala. Olisiko teillä tietoa, mikä tämä sheepshead porgy on suomeksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjat Vaasan kaupunginkirjastossa ovat lähinnä Suomen kaloista, joten painetuista lähteistä ei ollut nyt paljon apua.

Eurlexin kalastusasetuksen sivuilta löytyi seuraava tieto:

Seeprahammasahven | SPH | Archosargus probatocephalus | Sheepshead

Kuvahaun perusteella em. latinankielinen nimi näyttäisi vastaavan paremmin sheepshead porgyn kuvia kuin antamasi Calamus penna.